Duinabstracten
Duinabstracten in aquarel werken niet: hier gebruik ik het liefst gouache, die ik oplos in potjes met water (ik las ergens dat Emil Nolde ook zo werkte), en vaak laat ik de verf eerst uitdrogen. De opnieuw opgeloste verf is dan korrelig, en geeft heel goed de zanderige effecten van duinen en heide weer.
Duinabstracten zijn het moeilijkste, omdat de kleuren in een duinlandschap heel dicht bij elkaar liggen, en er ook qua toon vaak weinig variatie is. Een compositie wordt dan ook gauw saai. Maar de kleuren zijn zo prachtig dat ik het toch elke keer weer wil proberen.
Dune-abstracts
Watercolour is not the medium for abstract paintings in dune- and moor-colours: here I prefer gouache, which I dissolve in little pots filled with water. It seems that Emil Nolde worked in the same way. This paint, especially if I let the tubes dry out first, is grainy, and thus mimics the sandy effects of dune and moor. The problem here is that the natural colours are very close to each other, so that a composition easily looks flat and bland. But the colours are so glorious that I want to try it again and again.
Klik op de afbeeldingen / Click on the images